لقد سايرت التَّجربة الشِّعريّة المتعلِّقة بالإبداع الشَّعبي في الجزائر المجتمع في مختلف التَّحولات التي شهدها تاريخه الطَّويل، فأخذ الشّاعر الشّعبيّ على عاتقه مسؤولية الكشف عن الحقائق، خاصَّة فيما تعلَّق بالثَّورة التَّحريرية، فنتج الشِّعر الثَّوريّ كوسيلة للرَّفض، وعنوانًا للتّحدي، ورمزًا للأمل. أدّت عبرها الكلمة دورا أساسا في تكريس الالتزام بقضايا الوطن. ليتمّ الوقوف عند مدارج هذا اللَّون الأدبيّ أثناء الثّورة، استشهادًا بنماذج شعرية لشعراء محليِّين من منطقة تبسة؛ اختصَّت المرحلة الأولى بالتّحسُّر والشَّكوى، أمَّا الثانية فأوجبت المشاركة في المقاومة، ورفع راية التّحدي لتحقيق النّصر، وأمَّا الأخيرة فاقتصرت على التَّغنّي بالانتصارات، وتمجيد البطولات.
كلمات مفتاحية: مدارج الثّورة، الخطاب الشّعري، الشّعر الشعبيّ، التّاريخ، الوطن
The poetic experience associated with popular creativity in Algeria has undeniably evolved in Conjunction with the diverse transformations of its extensive historical context. The popular poet has undertaken the responsibility of elucidating truths, particularly concerning the liberation revolution, while revolutionary poetry has emerged as a vehicle for resistance, a symbol of challenge, and an emblem of hope. Through this medium, language has played a critical role in reinforcing commitment to national issues. An examination of this literary genre during the revolution reveals distinct stages: the initial phase centered on lamentation and complaint; the subsequent phase highlighted participation in the resistance and the rallying cry for victory; and the final stage celebrated victories and extolled heroism
Keywords: Stages of revolution; Poetic discourse; Folk poetry; History; Homeland
المقر الجديد لمديرية النشر :
رئاسة الجامعة سابقا
الطابق الأول
مديـريــة الـنشــر الجامـعي