تسريد اللوحة في رواية "أصابع لوليتا" لواسيني الأعرج
مجلد19العدد1-جوان2025
تحاول هذه الورقة البحثيَّة الوقوف عند وجوه التداخل والتعالق بين السرديّ والتشكيليّ في رواية "أصابع لوليتا" للرّوائي الجزائري واسيني الأعرج واّلتي نزعت نزوعا واضحا نحو تخصيب عوالمها التخييليّة عن طريق الاستفادة من طاقات التصوير وفن الرسم، باعتباره أحد الأنساق التعبيرّيَة الجماليَّة واّلتي لا تمثّل غير إمكان من إمكانات إبداعيَّة أخرى متنوّعة، تصبُّ مجملها في سبل تفعيل الكتابة السرديَّة، وإثراء مصادرها، وتطعيم بنياتها النصّية بنسوج فنيَّة ترفدها بتغذيَّة من نوع مختلف.
وإذا كانت هذه المدونة الروائيَّة قد اتَّكأت على لوحة مستنسخة عن (المجدليّة التائبة) لجورج دولاتور، متَّخذة منها مطيَّة أو ذريعة لانسياب الحكي وانثياله، ومرآة عاكسة لتقلبات الحالة النفسيَّة للبطل يونس مارينا، فإلى أي مدى نجحت في تسريدها وتحويلها إلى إطار إبداعيّ تتَّسع معه آفاق القراءة واحتمالات التأويل؟
كلمات مفتاحية: تداخل الأجناس، الفن التشكيلي، تسريد اللوحة، أصابع لوليتا، الضوء والعتمة.
This research paper attempts to stand at the faces of the overlap and the Interdependence between the narrative and the visual in the novel "Lolita's Fingers" by the Algerian novelist Wassiny Laredj, which has a clear tendency towards enriching its imaginary worlds by benefiting from the energies of photography and the art of drawing, as one of the aesthetic expressive systems, which represents nothing but a possibility of other diverse creative possibilities, all of which are directed towards ways of activating narrative writing, enriching its sources, and grafting its textual structures with artistic textures that provide it with a different kind of nourishment.
If this novelistic code has relied on a painting copied from (The Repentant Magdalene) by Georges Delatour, taking it as a vehicle or pretext for the flow and flow of the story, and a mirror reflecting the fluctuations of the psychological state of the hero Younes Marina, to what extent has it succeeded in narrating it and transforming it into Creative framework that expends the horizons of reading and the possibilities of interpretation?
Keywords The intersection of races, fine art, narrative painting, Lolita’s fingers, light and darkness.