في هذا المقال سنحاول الخوض في مفهوم الرواية نقدا وإبداعا عند الكاتب السوري هاني الراهب، من خلال روايته (ألف ليلة وليلتان) التي جاءت مستندة في بنيتها إلى جماليات التفكّك والتشظّي بدلا من البنية التقليدية المألوفة والمكوّنة من حبكة وسرد ووصف وحوار.
حيث أمكننا استقراء أهم التقنيات الروائية الجديدة من خلال هذا النص وصاحبه الذي قرّر أن يكسر فيه مواثيق السرد المعتادة، بغية الوصول إلى درجة من التعبير الفوضوي تتشابه أو تتوازى مع فوضوية الواقع والحياة ككل، وهو ما تجلّى في تغييب الحكاية والبطل والتعقيد الزمني إضافة إلى التعالق مع التراث .
كلمات مفتاحية: الرواية الجديدة، البنية، التفكّك، ألف ليلة وليلتان، هاني الراهب.
In this article, we will attempt to explore the concept of the novel both critically and creatively in the works of the Syrian writer Hani Al-Raheb, through his novel Alf Laila wa Lailatan. This novel is based on a structure grounded in the aesthetics of fragmentation and disintegration, as opposed to the traditional structure composed of plot, narration, description, and dialogue.
Through this text and its author, we were able to deduce the most important new narrative techniques. The author decided to break the usual narrative conventions in order to reach a level of chaotic expression that parallels or mirrors the chaos of reality and life as a whole. This is reflected in the absence of a clear storyline, the lack of a central hero, the complexity of time, and the interconnection with tradition.
Keywords: The New Novel; Structure; Fragmentations; Hani Al-Raheb; Alf
Laila wa Lailatan.
المقر الجديد لمديرية النشر :
رئاسة الجامعة سابقا
الطابق الأول
مديـريــة الـنشــر الجامـعي