الضغوط النفسية التي يتعرض لها المعلم الفلسطيني وانعكاساتها على أدائهم المهني
المجلد 14-العدد2-جوان 2020
إبراهيم سليمان مصري masrii@hebron.edu
هدفت الدراسة إلى معرفة "الضغوط النفسية التي يتعرض لها المعلم الفلسطيني وانعكاساتها على أدائه المهني" وتحديد أثر كل من متغيرات الجنس، المؤهل العلمي، الخبرة، المرحلة التعليمية، مستوى الدخل، وتم اختيار عينة عشوائية طبقية والبالغ عددها(144) معلماً ومعلمة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. أن أثر الضغوط النفسية لدى المعلمين العاملين في مدارس جنوب الخليل على أدائهم المهني جاءت بدرجة متوسطة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى α) ≤0.05) في متوسطات الضغوط النفسية لدى المعلمين وانعكاساتها على أدائهم المهني تعزى لمتغير (الجنس، سنوات الخبرة العاملين، مستوى الدخل، المؤهل العلمي). 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى α) ≤0.05) في متوسطات الضغوط النفسية لدى المعلمين وانعكاساتها على أدائهم المهني تعزى لمتغير المرحلة التعليمية. كلمات مفتاحية: الضغوط النفسية – الأداء المهني
Enter your abstract here (Contains: The main problem, methods used in The present study aims to identify the psychological stressors that affects the Palestinian teacher and the effects these stressors put on their professional performance, with due regard to variations of gender, qualification, work experience, the level they teach and the level of income. The researcher has chosen a randomly stratified sample including (144) male as well female teachers. The study comes to conclusions: 1. The impact of the psychological stressors among the teachers in the Southern –Hebron school has a medium degree. 2. There is not any statistical deference at the level (0.05>a) in the effect of the psychological stressors among the teachers the gender and the years of experience and financial income and the qualification variables. 3. There is any statistical deference at the level (0.05>a) in the effect of the psychological stressors among the teachers in southern Hebron professional performance due to the educational phase variables. key words : Stress, professional performance